Tips voor de eerste mobiele telefoon voor kinderen
Kleine kinderen worden groot en opeens is daar de tijd dat ze beginnen te vragen (of zeuren) om een mobiele telefoon. Maar wat is een goede leeftijd om je kind een telefoon te geven? En kies je voor een telefoon met Sim Only abonnement of voor prepaid? Daarnaast is het ook belangrijk om regels voor het gebruik van de telefoon af te spreken of om schermtijd in te stellen. Hoe je hiermee om kan gaan en het opstellen van regels aanpakt lees je hieronder.
Wat is een goede leeftijd om je kind een telefoon te geven?
De gemiddelde leeftijd dat kinderen een telefoon krijgen is rond de 10 jaar. Het is dan natuurlijk nog niet nodig. Het is misschien soms wel handig als je bijvoorbeeld geen vaste huistelefoon hebt. Als ze dan alleen thuis zijn, kunnen ze bellen als ze ergens gaan spelen. Ook hebben ze meestal al een klassenapp, waarin ze zelf ook dingen kunnen regelen met de meester of juf. Zo worden ze ook zelfstandiger.
Pas wanneer ze naar de middelbare school gaan, zo rond hun 12e jaar, is het wel echt tijd voor een eigen telefoon. Ze zijn dan vaker van huis en kunnen dan een bericht sturen of bellen als ze later thuis komen. Ook hebben ze dan een schoolapp waar informatie van school te vinden is zoals hun lesrooster en hun huiswerk. Dan kunnen ze eigenlijk niet meer zonder telefoon.
Lees hier meer over hoe je kan omgaan met schermtijd voor kinderen
Abonnement of prepaid? Wat kies je?
Kinderen hebben nog weinig besef van geld en hoeveel bellen en internetten kost. Ook is het lastig om dit in de gaten te houden. Als je er zeker van wilt zijn dat ze niet over hun bundel heen gaan en extra kosten maken, kies je voor prepaid. Een nadeel is dat belminuten en data met een prepaid kaart wel duurder zijn dan met bijvoorbeeld een sim only abonnement. Dus wanneer je kind zijn telefoon meer gebruikt dan is een sim only abonnement de voordeligste keuze. Je hebt voor een paar euro per maand al een prima abonnement. Maak dan wel duidelijke afspraken over het verbruik en wie de extra kosten betaalt als ze over hun bundel heen gaan. Vaak heeft de provider een app waar je precies kan zien wat je tegoed nog is voor die maand. Ook kan je via de provider of in je smartphone een dataplafond instellen. Zo krijg je geen onverwachte hoge telefoonrekening.
Regels voor telefoon gebruik
Als er dan een telefoon komt neem dan de tijd om samen afspraken te maken over het gebruik en de kosten.
Bespreek wanneer de telefoon gebruikt mag worden en spreek “mediatijden” af. Voorbeelden van afspraken die je kan maken zijn; de telefoon wordt tijdens het eten weggelegd, gaat niet mee naar de slaapkamer en ligt in de la als er huiswerk wordt gemaakt. Je kan ook schermtijd instellen zodat bepaalde apps niet langer dan een x-aantal uur per dag gebruikt kan worden.
Wie betaald de telefoonkosten van de prepaidkaart of het abonnement? En wanneer je een abonnement afsluit, wie gaat de kosten betalen als je over de bundel heen gaat. Bespreek dit duidelijk en kijk ook regelmatig samen met je kind wat ze verbruiken aan data en belminuten, zo worden ze zich meer bewust van wat het kost om bijvoorbeeld een filmpje op YouTube te kijken. Hoe je het financieel aanpakt kan je lezen op de website van het Nibud.
Bespreek ook wie de telefoon koopt. Gaat er een oude telefoon van vader of moeder naar je kind of koop je een nieuwe telefoon? Vergeet niet afspraken te maken over wat er gebeurt als de telefoon kapot gaat of kwijtraakt, wie draait er op voor de kosten voor de reparatie.
En als de telefoon er is lees af en toe even de appjes door. Zo kan je aan de hand hiervan bespreken wat wel en niet gepast is om in app-groepen met vrienden te delen. Hopelijk heb je wat aan deze tips en succes.